Adventstid

 
Hur går det med adventsförberedelserna där hemma? Jag har en bekännelse att göra... jag har tjuvstartat...
 
Det är nästan så jag skäms lite när jag skriver det för jag har faktiskt aldrig tjuvstartat innan, såhär mycket iallafall. Redan i helgen som var satte jag upp alla mina stjärnor och min enda fönsterljusstake, köpte hyacinter och tog in en miniminiminigran. Skyldig till adventsbrott? Säkert! men mitt försvar i frågan är:
 
1. Det är så RUSKIGT grått, mörkt och regnigt ute så jag behövde lite ljus för att stå ut ända fram till jul.
2. Advent är så kort i år. Nästan en hel vecka kortare än förra året, så då måste man väl få börja lite i förväg eller??
 
Eländig förrädare eller inte så kändes det iallafall lite mysigt med stjäneglans och hyacintdoft. Det enda jag inte riktigt har kläm på ännu är min adventsljusstake som jag brukar ha på köksbordet. Idéerna är liksom slut... jag har fyra blockljus, siffrorna 1 2 3 4 och typ inget mer, ännu iallafall. För att inspirera mig själv och förhoppningsvis er också har jag rotat lite i vår bildbank och hittat lite adventsljusstaksinspiration. Traditionellt och mer otraditionellt. Det behöver ju inte alltid vara så som det alltid har varit, eller hur.
 
 
Lätt som en plätt. Fyra PATENT glasflaska, fyra kronlljus och en griffelpenna så var den första
adventsljusstaken fixad.
Nummer två heter ADVENT och är gjord av polystone. Här pyntad med lite ormhassel, granris och tallkottar.
 
 
Här har vi dekorerat MUGG ljusstake på två olika sätt. Dels med våra  ADVENTSSIFFROR och dels genom
att skriva på ljusstakarna med griffelpenna.
 
Griffelpenna kan man få tag på tex. på välsorterade bok/pappershandlar. Den går att skriva med på griffelfärg, glas, porslin, plast och målade ytor bland annat. Lätt att torka av med fuktig trasa när man tröttnat på sin dekoration.
 
I  morgon bjuder jag på lite mer traditionell röd/vit adventsinspiration om någon skulle vara sugen på det.
 
/Evelina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0